Life is a beach - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Suzanne Duijn - WaarBenJij.nu Life is a beach - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Suzanne Duijn - WaarBenJij.nu

Life is a beach

Door: suusq

Blijf op de hoogte en volg Suzanne

26 November 2011 | Vietnam, Hanoi

Zat ik vorige week nog met de handen in het haar hoe ik - op een gezellige manier - een week op Phu - stelletjes paradijs - Quoc zou doorkomen, inmiddels vind ik het jammer dat morgen alweer mijn laatste dag is aangebroken. Want ik heb me goed vermaakt, met anderen, maar zeker ook alleen. Phu Quoc is prachtig, ook voor niet-stellen!

Maandagmiddag heb ik gemeet met Lennart, zijn vriendin Prom en zijn ouders. Lekker wat biertjes gedronken en 's avonds wat gegeten. Heerlijk om weer onder de mensen te zijn. En de volgende dag zouden we een scootertocht naar het noorden van het eiland gaan maken samen. Gezellig.

#1 Een scootertocht van Ham Ninh naar Bai Thom.
Een rit voor ervaren rijders, maar omdat ik mezelf na mijn scootertrip van vorig jaar op Bali geen beginner meer kon noemen, moest het wel lukken. Wat begon met een prachtig geasfalteerde weg, werd later een stoffige onverharde weg. We hebben zelfs over houten bruggetjes gereden. Heel leuk! Onderweg nog een keer een verse kokosnoot gedronken in een hangmat (paradise baby), geluncht en kreeg Lennart een klapband. Gelukkig heeft hij het overleefd en kregen we hulp van een oud stel dat aan de kant van de weg woonde. Al met al stond ik eind van de middag weer levend en wel bij mijn hotel.

Ook weer alleen dus, maar niet getreurd: na het eten schoten de (alleenreizende) backpackers als paddenstoelen uit de grond en heb ik voor het eerst sinds dagen weer tot 'laat' een drankje gedronken.

De volgende dag zou ik met Menno, een van de jongens die ik dinsdag had ontmoet, een scooter huren en naar het zuiden gaan. Op de weg daar naar toe even gestopt bij een pepperfarm, een van de 10 things you should do while on Phu Quoc - volgens mijn kaart -, maar in de praktijk was er niet veel te zien. Ook wilde Menno graag naar een waterval die op de kaart stond. Ik had daar niet zo'n trek in, maar het is geven en nemen als je samenreist, en ik besloot dan ook Menno zijn zin te geven. Op dit soort momenten besef ik me weer hoe heerlijk vrij het is om alleen te reizen, maargoed. Uiteindelijk bleek het best een mooi watervalletje en heb ik er zelfs nog gezwommen. Maar een van de 10 things you should do while on Phu Quoc? Nope. Op naar het zuiden. Daar zou een schijnbaar mooi strandje zijn, waarvoor ik aan deze trip vandaag was begonnen, en dat bleek zeker waar.

#2 Bai Sao
Het strandje heette Bai Sao. Er stonden - voor zover ik zag - geen hotels. Er waren alleen een paar kleine restaurantjes. Het deed me aan Monkey Island denken, zo wit was het strand, en zo blauw was de zee. Geluncht met een vieze curry, maar dat mocht de pret niet drukken. Het was heerlijk om op mijn handdoekje neer te strijken en even te genieten van het uitzicht (en mijn boek). Om weer bij ons hotel te komen zijn Menno en ik teruggereden langs de kust; een andere route dan de heenweg. Dat was ook prachtig! Stel je voor: een rode zand/stofweg, felgroen gras en palmbomen, daaronder grazende koeien, een goudgeel strandje daarnaast, en een felblauwe zee en dan de zon die ondergaat. Wauw! Ga dus naar Bai Sao, en ga dus vooral langs de kustroute!

#3 Sunset Long Beach
In tegenstelling tot de eerste paar dagen op Phu Quoc, toen het af en toe regende en/of bewolkt was, brak begin deze week het zonnetje goed dat, wat resulteerde in een prachtige zonsondergang vanaf 'mijn' strand: Long Beach. En die dag daarna weer. En weer. Maar niets was zo mooi als de zonsondergang vanaf de boot vrijdag. Een must-do trouwens.

#4 Boottochtje
Er zijn verschillende boottochtjes te boeken op Phu Quoc, zoals een duik- of snorkeltrip, maar vrijdag eind van de middag ben ik met Lennart, Prom en zijn ouders meegegaan op een sunset en squid fishing cruise. De zonsondergang was dus schiterrend, het vissen was minder. Behalve ijsvissen in Lapland, kan ik me niet herrinneren dat ik ooit echt gevist heb in mijn leven. Maar voor alles is een eerste keer. Vol goede moed gooide ik dan ook mijn haak in het water, met daaraan een lekker stukje seafood. De kannibalen! Na enige tijd mijn haak op en neer te hebben bewogen, zonder succes, haalde ik hem maar eens op om te kijken of er niet toch misschien wat aan hing. Maar nee, niets. Zelfs het aas was weg. Ik herhaalde het proces nog een keer, maar tevergeefs. Daarna begon het 'echte' squid fishing (hetgeen daarvoor bleek 'gewoon' vissen te zijn), maar dit was nog moeilijker. Niemand ving iets. Maar ik vond het niet gek: aan de squid fishing-haken zat niet eens aas. Die beesten zijn toch ook niet achterlijk? Aangezien er maar weinig was gevangen (en ik bovendien al niet zo van seafood houd) vreesde ik dat het een karige maaltijd zou worden. Gelukkig waren er ook gewokte noodles, was de vissoep te doen, en heb ik me zelfs gewaagd aan de vers gevangen visjes. Prima!

#5 Nightmarket
Hoewel de maaltijd dus minder karig was dan gedacht, hadden we allemaal nog steeds trek. Tijd voor de nightmarket! De nightmarket is eigenlijk heel klein, weinig leuke dingen om te kopen, maar je kan er prima eten. Wel veel seafood natuurlijk, maar de gamba's smaakten heerlijk! Onvoorstelbaar wat er verder allemaal te koop was: van reuzenzeeslakken tot megaschelpen. Ik bedankte feestelijk.

Na de nightmarket hebben we nog een wijntje gedronken op het strand. Een echte Vietnameze wijn, uit Dalat. Best te drinken, maar best sterk. Al betwijfel ik op dat niet gewoon tussen mijn oren zat. Ik drink immers al 6,5 week bier - geen wijn.

#6 Beauty on the Beach
Op het strand zijn verschillende mobiele beautysalons. Deze bestaan uit drie strandstoelen, drie parasols, drie vrouwtjes en een verzameling nagellak en massageolie. Hier kun je je voor 4 dollar een uur laten masseren, of voor 2,5 dollar een pedicure nemen. Waarom dus niet? Ik heb genoten! Terwijl je daar lekker verwend wordt hoor je de zee ruizen en lig je lekker in de schaduw, maar is het toch aangenaam warm.

#7 De markt
Vandaag ben ik naar de (dag)markt geweest. Ook dit stelde weinig voor, althans voor toeristen als ik. Het is een echte Vietnameze markt, waar vooral eten verkocht wordt. Groenten, levende kippen, levende vissen, gedroogde vissen, dat soort dingen. Toch leuk om even gezien te hebben.

#8 Buddies Ice Cream
Nu ik toch in de stad was besloot ik ook maar even langs Buddies Ice Cream te gaan. Ik had erover gelezen in de Lonely Planet: het zou een populaire Westerse backpackersspot zijn, wat bekend stond om het lekkere ijs. Ik bestelde er dus een ijsje en ik moet zeggen: inderdaad lekker.

#9 Eet smakelijk!
Je kunt heerlijk eten hier op Phu Quoc, ook als seafood niet je tweede natuur is. En nu ik hier al een week vertoef, weet ik precies waar ik voor welk gerecht zijn moet. De lekkerste noodlesoep eet ik bij het ene strandrestaurant, evenals de lekkerste sapjes. Het lekkerste Asian food eet ik bij het andere strandrestaurant: je krijgt grote porties met veel groenten voor een goede prijs. Voor een Westers ontbijt met yoghurt, muessli en/of een crepe ga ik naar Le Bistrot. Daar schijnen ze trouwens ook heerlijke desserts te hebben... Overigens eet ik al een paar dagen noodlesoep als ontbijt. Ik begin een echte Aziaat te worden. Wat wel jammer is, is dat ik elke keer weer moet vragen om chilli en lime voor in mijn soep. Het zit er nooit al bij. Ik ben toch geen toerist?!

#10 Lach!
Ook hier op Phu Quoc valt weer genoeg te lachen. Niet alleen zijn er weer veel hilarische spelfouten te vinden ('moto by forrent'), maar ook de emailadressen van de restaurants en travelagencies hier zijn geweldig. De meeste (dure) hotels hebben gewoon een hotmail of yahoo-emaildres, maar sommigen hebben ook dingen als 'style_boy_2009' of iets dergelijks. En dat is dan je zakelijke bedrijfsmail, prachtig!

Lennart en Menno zijn inmiddels weer vertrokken, maar nieuwe vrienden zijn alweer gevonden. Een Duitse jongen, Jan, is altijd in voor een praatje (of tien - hij lult aan een stuk door) of hapje eten. En net op het strand raakte ik aan de praat met een groepje Nederlandse meisjes. Ze hebben net eindexamen gedaan, dus ik voel me oud en wijs als ik mijn verhalen vertel over studeren en op kamers wonen. Als ik ze vanavond weer zie zal ik zeggen dat ze extra moeten genieten van hun studententijd, want voor je 't weet is het voorbij. En om maar vooral alleen te gaan reizen na je afstuderen, want dat is simpelweg fantastisch!

  • 26 November 2011 - 21:04

    Jeanne:

    Heerlijk blogje Suzy!

  • 28 November 2011 - 08:38

    Leslie:

    Eindelijk Lenn gezien. Super leuk en heel gek ook, zo ver weg. Heerlijk verhaal weer, maar kom maar gewoon weer thuis, dan kan je ze me gewoon vertellen! Love you

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Vietnam, Hanoi

Suzanne

Backpacken door Vietnam, Laos en Cambodja.

Actief sinds 22 Aug. 2011
Verslag gelezen: 279
Totaal aantal bezoekers 31761

Voorgaande reizen:

11 Oktober 2011 - 15 December 2011

Me, my backpack & Southeast Asia

Landen bezocht: