Jodelie! Ahoy! - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Suzanne Duijn - WaarBenJij.nu Jodelie! Ahoy! - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Suzanne Duijn - WaarBenJij.nu

Jodelie! Ahoy!

Door: suusq

Blijf op de hoogte en volg Suzanne

19 Oktober 2011 | Vietnam, Hanoi

Voor het busje me kwam ophalen moest het meisje van mijn hostel weg. Ze vroeg me tegen de twee Nieuw-Zeelandse jongens te zeggen dat het haar speet dat ze niet bij hun eigen hotel werden opgehaald en dat ze weg moest. Ik ging dus met twee Nieuwe-Zeelandse jongens. En ik zou het zeggen. Plots zag ik de Nederlandse homo's, laten we ze Derek en Alex noemen, langs lopen. Ze zagen me en kwamen naar binnen. "Lopen jullie hier toevallig langs?" vroeg ik. "Nee, we gaan naar Sapa!". "Heb je hier geboekt?" "Ja!" "Dan gaan we samen!". Gezellig! Met een busje naar het treinstation gebracht. Er bleek ook een Noord-Koreaan met ons mee te gaan. Gezellig met z'n viertjes in een coupe? Een ongeinteresseerd vrouwtje op hakken leidde ons van het busje naar het perron. Goed geregeld!

De coupe's bleken prima. Het had erger gekund, zoals jaren geleden in Egypte. Er waren vier bedden in een coupe. Ik deelde mijn coupe met een Maleisisch stel uit Sydney en een Chinees (ofzo). Naast mijn coupe zaten twee Nederlandse meisjes, Annette en Kelly, en daarnaast Derek en Alex. Na eerst wat gelezen te hebben wilde ik gaan slapen. Dit lukte me echter niet. Ik draaide, ik woelde, ik moest plassen maar wilde niet meer. Ik lag in mijn mummy-slaapzak, maar was nog springlevend. Ik moest nu echt gaan slapen, want de trein had al aardig wat gereden. Plots werd er op de deur gebonkt en 'Sapa' geschreeuwd. Nog geen twee minuten later stopte de trein - ik nam aan bij Sapa. Als een haas sprong ik uit mijn slaapzak, propte mijn spullen in mijn backpack en spurtte de trein uit. Gelukkig had ik mijn kleren niet uitgedaan. Het is dat ik zondagavond nog terug moest en de nachttrein naar Hue al geboekt had, maar verder zou ik nooit meer een nachttrein nemen. Het is duurder dan een bus, even snel hier, en je slaapt in beiden niet.

Bij het station stond een vrouwtje klaar die ons naar de bus leidde. De bus bracht ons - via prachtige natuur - naar het hotel. Alles bleek goed geregeld en een lekker bordje nasi stond voor me klaar als ontbijt. Omdat ik niet geslapen had, smaakte het me als een after-uitgaans-snack. Heerlijk! Even douchen, omkleden, en op voor de eerste wandeling. Mijn gids was een vrouwtje/meisje (ze zijn moeilijk te schatten) van 1,39 m lang. Helaas zat ik niet bij de homo's in de groep. De meisjes waren uberhaupt nergens te bekennen. Wel zat ik bij een aardig Nederlands meisje dat met haar moeder was. Nog voor we de natuur inliepen, liep ik het Nederlandse stel dat ik in Moskou had ontmoet tegen het lijf, Nihouk en Maarten. De hele weg gezellig gekletst, terwijl we door de mooiste bergen liepen, langs de mooiste rijstvelden en een prachtige waterval. Deze natuur was de reden dat ik al lang geleden van Azie droomde. Wel was het vrij koud in Sapa (15 graden?) en begon het 's middags te regenen. 's Avonds gegeten met de homo's en het Nederlandse meisje en haar moeder in het hotel. Daarna een massage genomen met Alex en Derek. Heerlijk, maar mijn buik had niet gemasseerd hoeven worden.

De volgende dag (zondag inmiddels) weer een wandeling gemaakt. Het was prachtig weer. We liepen van 9 tot 15 uur, langs drie minority-dorpjes en ook nog ergens geluncht. Wat hadden de locals een leuke pakjes aan! En wat waren die Vietnameze baby's schattig. Al drogen ze minder goed op wanneer ze de twintig bereikt hebben. Op mijn gids na dan. Al bleek zij pas 19 te zijn. Ze was zo leuk en schattig (maar wat wil je met 1,39 m).

's Avonds (op de valreep) de bus naar het station gepakt en de nachttrein teruggenomen. Dit keer als een roos geslapen. Ideaal zo'n nachttrein! 10 uur viegen voorbij!

Maandagochtend kwamen we weer aan in Hanoi. Het was alleen pas 4 uur 's morgens, dus alles (zelfs in Hanoi) was nog dicht. Samen met Alex, Derek, Annette en Kelly bij het meer zitte chillen. Daarna ontbeten in het backpackers hostel, dat als eerste open ging (om half 7), en om 8 uur opgehaald voor mijn trip naar Ha Long Bay: drie dagen, twee nachten op een boot, varen door de baai voor Ha Long, een baai met prachtig blauw water en ontelbaar veel rotsformaties met groen. Helaas was dit wat minder goed georganiseerd, of beter gezegd: slecht. Toch heb ik het overleefd. Een vies klein mannetje met een dun snorretje, klein baardje, foute kleding, een fout kapsel en een dikke hondenketting was de gids. Hij vertelde amper iets, en wat hij vertelde kon ik niet verstaan door zijn slechte Engels. Enfin, we gingen van boot naar boot, groep naar groep, wat verplichte nummertjes (waaronder een berg beklommen op slippers) en niet het lekkerste eten. De eerste nacht sliep ik met twee Deense meisjes op de kamer, de tweede nacht met een Amerikaanse man van 60. Hij was erg preuts, dus het is me aan privacy niet ontbroken. Maar genoeg geklaag. Ha Long Bay was prachtig, de boot viel wederom mee (de hutten van de boot in Turkije waren much worse) en ik heb best leuke mensen ontmoet, waaronder een fashiondesigner van TopShop. In de bus hebben we een tijdje over ip (intellectual property) & fashion zitten praten.

Als ik het aandurf plaats ik foto's van mijn reis tot nu toe. Vandaag om 17u weer aangekomen in Hanoi. Zo op zoek naar een lekker eettentje, en dan om 22u naar het station om de nachttrein naar Hue te nemen. Ik ben overigens door heel veel mensen al gecomplimenteerd met de grootte (klein) van mijn backpack, helemaal gezien mijn 9 weken. De meeste mensen sjouwen echt veel mee. Naar mijn mening maakt het vanaf 2 weken reizen niet meer uit: dan heb je hetzelfde bij je, alleen zul je vaker moeten wassen naarmate je langer weg bent. Ik ben alweer ruim een week weg! Al heb ik het gevoel dat ik ook alweer heel veel heb gedaan en erg veel mensen heb ontmoet. Ik mis nu zelfs de homo's! Ook kom ik geregeld dezelfde mensen voor de tweede (of derde) keer tegen, en ken ik nu de weg in Hanoi en wijs andere toeristen de weg. Hierdoor voel ik me inmiddels echt thuis. Morgenochtend kom ik aan in Hue en dan strijk ik voor een paar dagen neer. Na drie verschillende hotels en drie nachttreinen ben ik weer even toe aan (relatief gezien) stabiliteit. En een pedicure. I'll keep you posted!

Liefs, Suzie

  • 19 Oktober 2011 - 11:34

    Leslie:

    <3

  • 19 Oktober 2011 - 11:44

    Janna:

    Suus,

    Je verhalen zijn lichtjes in mijn momenteel zware tentamenstress bestaan!

    XX

  • 19 Oktober 2011 - 11:59

    Roxanne:

    Hola Suzy Q,

    Eindelijk is daar dan die update! Heb met plezier je verhaal gelezen!! Klinkt goed allemaal en zo te horen gaat het allemaal goed en vermaak je je prima en ben je gelukkig bijna niet alleen :-)
    Je maakt wel wat mee zeg! Echt zo goed dat je je ook niet laat afschrikken en het gewoon allemaal maar doet, thats my Suzy!
    Geniet er nog maar goed van, want hier is het saai, koud en nat....
    En hoop dat je een betere pedicure krijgt dan in Indo ;-)
    Nou have fun en thanks voor je prive-berichtje ook, we houden elkaar zeker op de hoogte. En foto's zouden wel heel erg leuk zijn hoor!
    Nou pas nog altijd goed op jezelf (ja ben wel een beetje een oma i know) en ik wacht met smart op de nieuwe update!
    liefs Roxy vanaf Wkantoor in Adam.....

  • 19 Oktober 2011 - 15:26

    Koos En Elly:

    Lieve Suus,

    Eindelijk heeft jouw lieve vriendje deze link aan ons doorgestuurd!
    Heb net alles zitten lezen.
    Wat heb je al veel meegemaakt in een week!
    Blijven je natuurlijk op de voet volgen.

    Liefs,
    Koos en Elly

  • 19 Oktober 2011 - 17:12

    Jeanne:

    Hee meis,

    Wat leuk dat je alweer zoveel nieuwe mensen hebt leren kennen. Het klinkt super allemaal! Leuk om weer wat van je te lezen:)
    Hier is het ijzig koud (ook buitenshuis) en nat en tentamenachtig, dus geniet maar extra hard (ook van je pedicure, het klinkt alsof je die wel verdiend hebt!)

    Dikke kus

  • 23 Oktober 2011 - 21:08

    Vul Hier Je Naam In.:

    Vul hier je reactie in...

  • 23 Oktober 2011 - 21:11

    Danielle:

    Hey Suus, wat een leuke verhalen om te lezen. Je maakt heel wat mee! Geniet ervan... Liefs Danny

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Vietnam, Hanoi

Suzanne

Backpacken door Vietnam, Laos en Cambodja.

Actief sinds 22 Aug. 2011
Verslag gelezen: 331
Totaal aantal bezoekers 31749

Voorgaande reizen:

11 Oktober 2011 - 15 December 2011

Me, my backpack & Southeast Asia

Landen bezocht: